Finn Herum

Finn Herum udstiller malerier i krypten september-november 2017.
Fernisering efter gudstjenesten søndag den 1. oktober kl. 10.00.

Til venstre for døren mødes himmel og hav. På den modsatte væg står en mand i waders og fisker, mens en lille hund trofast ser til fra stranden. På pillen overfor har himmelen trukket sig knaldsort sammen og truer nu med storm og oprørt hav.

Finn Herum er født og opvokset på Samsø, hvor han fra barnsben har han været fascineret af havet og himlen.

På billede længst væk i salen er solen ved at gå ned. I forgrunden står et håndmalet skilt i klitten med teksten ’Badehotellet 200 m.’ og en pil, der peger længere op i klitterne og samtidig får beskueren til at tænke på både lange sommerferier og tv2’s hyggelige tv-serie af samme navn.

I mange år arbejdede Finn Herum som dekoratør og senere teatermaler på Aalborg Teater. Uden at vide det, har mange således allerede stiftet bekendtskab med Herums høje himle og brede horisonter. I dag har helliger han sig udelukkende sine malerier, som bliver til i det store, lyse atelier i den gamle sognefogedgård i Mulbjerg ved Dokkedal.
Lindholm Sogns menighedsråd er vært for et glas og lidt at spise efter gudstjenesten i kirken, hvor sognepræst Peer Lousdal gør tjeneste. Udstillingen kan ses i krypten indtil udgangen af november.