Besøg i Valka 2016

Kendskab giver venskab, siger man. Det gælder for relationer mellem mennesker, som for kontakten mellem kirker på tværs af landegrænser og kulturer. Men udtrykket kan også vendes; for venskab giver også kendskab.

Siden 2003 har Lindholm Sogn knyttet stærke bånd med den luthersk evangeliske kirke i Valka i Letland. Som en af hjørnestenene i venskabet skiftes vore to menigheder til at besøge hinanden. I slutningen af juni besøgte således en gruppe fra Lindholm venskabsmenigheden i Letland.

Det blev til endnu et kærkomment blik ind i et andet liv og en anden kultur, og også et møde med andre nuancer af det at være kristen. Besøget var tilrettelagt, så vi fik mulighed for at deltage i nogle af årets største festdage: Cēsis-dag, hvor man fejrer et af de afgørende militære slag, der senere førte til landets uafhængighed; og Jāņi og Līgo, der svarer til vores sankthans, men i Letland festligholdes langt mere med sang, dans og blomsterkranse. Det er spændende at opleve et land, når man bliver taget med helt ind i hjertekulen og oplever historien og traditioner i praksis.

Samme oplevelse fik vi også, da vi besøgte nogle af de kirker, som det sovjetiske styre helt op i 1980’erne gjorde alt for at ødelægge. Nogle steder stod blot ruinerne tilbage efter voldsomme bombeangreb, andre steder var der genopbygget nye kirkerum. Men alle steder for menighedernes egne midler; statsstøtte og kirkeskat findes ikke i Letland. Alt skal betales af menigheden selv, hvilket er en væsentlig nøgle til forståelse af en af de største forskelle mellem vores to kirker i Letland og i Danmark.

Forskelligheden, men også de mange ligheder, kom også til syne i de mange samtaler med unge og gamle i menigheden, der var lejlighed til undervejs. Det er gennem denne kontakt, vi lærer kirken at kende som et verdensomspændende fællesskab af forskellige farver og former. Det er gennem disse møder, at vi bliver del af noget, der er større end os selv.

Det fem dage lange besøg kulminerede med en festlig aften med folkedans og taler. Børnene i kirkens børnehave havde lavet fine lanterner, som vi fik med hjem, og både sognepræst Helle Rosenkvist og lettiske pastor Gints Polis holdt flotte taler om vores venskab og samhørighed.

Inden besøgesrejsen søndag den 27. juni gik videre til Estlands hovedstad Tallinn, var der gudstjeneste i menighedens smukke kirke, Valkas Lugažu Evanģēliski Luteriskā Baznīca, hvor både Helle Rosenkvist og Gints Polis gjorde tjeneste.

Glade og mætte af oplevelser inviterer rejsegruppen senere til rejseaften, hvor vi glæder os til at vise film, billeder og fortælle meget, meget mere om besøget hos vores venner i Valka.

Ingen kirke er så fattig, at den ikke har noget at dele med andre, og ingen kirke så rig, at den ikke kan modtage noget fra andre.

Hans Wendelboe Bøcher