2012

Onsdag den 1/8-2012

Vi mødtes i løvvangens kirkecenter til fælles morgen mad klokken 730, bussen skulle køre kl. 830, og der skulle pakkes en masse i den først. Med fælles hjælp lykkedes det at få alle de ting med som vi skulle.

Vi kørte fra kirkecenteret til Frederikshavn, hvor vi skulle sejle til Gøteborg en tur på ca. 2 timer.

Velankommet til Gøteborg fortsatte vores tur, vi kørte en lille times tid inden vi holdt ind på en dejlig rasteplads, hvor vi skulle have en smør selv frokost, af vores medbragte mad.

Nu gik turen videre mod karlshamm hvorfra vi skulle sejle kl. 22, vi ankom til færgen kl. 20. vi blev efter lidt besvær indlogeret i vores kahytter dem der havde valgt en sådan andre tog en nat i en ligge stol.

Nu galt det aftensmaden, der skulle indtages i færgens resturrante, dette var dog ikke noget at råbe hurra for, men det gjorde da at man kunne overleve til dagen efter, nu var klokken ca. 2230 så lige en lille tur forbi færgens meget lille butik inden vi gik til køjs.

Torsdag den 2/8-2012

Klokken 7 mødtes vi til morgenmad i færgens resturrante, her var en masse forskelligt at vælge imellem. Og frisk lavet kaffe, jeg tror alle blev mætte.
nu skulle tiden til klokken 10 hvor vi ville være i land fordrives. Nogle var i butikken andre forsøgte at købe toldfri smøger, og andre igen var på dækket og tage billeder.  De andre passager begyndte at trække mod udgangen, og vi gjorde ligeså, dog blev vi ”fanget” af en låst dør som vi bestemt ikke måtte komme igennem, selv om at der var flere af de ansatte der kom og gik igennem den, langt om længe blev døren åbnet, og vi kunne komme ned til bussen.

Vi kom af færgen i god behold.
nu var vi i Letland. Og turen gik mod Riga, hvor vi skulle bruge efter middagen, da vi ankom til Riga fik vi udleveret et kort og så vi kunne se hvor bussen holdt og så var der ”fri leg” i Riga, vi skulle dog sørge for at få noget frokost. Det var det første vi (Gorm, Monica, Anne, Janni, Dion og Simon) gjorde så vi kunne se om der var noget tid tilbage efter det. Det tog noget tid at finde ud af hvad vi ville have og det tog endnu længere tid inden de kom med maden men det var ventetiden værd, vi fik hver vores store flotte portion.

Efter indtagelse af maden fortsatte vi rundt i den gamle bydel af Riga, vi var i nogle små hyggelige butikker, og inde og se Riga domkirke, et stort imponerende bygningsværk. Så fandt vi tilbage til bussen, og turen kunne fortsætte. Efter mange opbremsninger pga. vejarbejde og et enkelt tissestop ankom vi til Valka, hvor alle vores venner stod klar til modtagelsen. Efter indkvarteringen var der aftensmad, og informationer om fredagens program. Så kunne vi lige nå et smut i MAXIMA (lettisk supermarked) inden vi skulle mødes til en hyggestund på hotellet Otra Elpe. Og så til køjs

Fredag den 3/8-2012

Dagen startede med sen morgenmad, her efter var vi ude at se pepi-rer, en fabrik hvor Agris arbejder, her laver de forskellige indpaknings materialer og bobleplast. Det var meget spændene da vi havde Agris som Guide og han kunne fortælle mange sjove ting om fabrikken.
efter turen til fabrikken var vi inde og se den Russisk ortodokse kirke i Valka, en kirke der er rigtigt flot udsmykket. Så gik turen til et frilufts teater der havde været meget brugt i forbindelse med frihedskampene. Om efter middagen var der fri leg, hvor vi (Monica, Gorm, Janni, Dion, Simon, Marie) var en tur i Estland (Valga) og shoppe, efter at vi havde været i de lettiske butikker på vejen dertil . Da vi var på vej tilbage til Letland (Valka) kom vi forbi en legeplads, som vi da lige måtte prøve, der var en masse sjove aktiviteter, bl.a. en lille blå ”stol” som de fleste af os fik en snurre tur i.

Fredag aften gik med en Bønne gudstjeneste i kirken, hvor der var en masse sang og stilhed til bønner, en hyggelig og anderledes oplevelse, bagefter fik vi mulighed for at komme en tur i kirketårnet og nyde udsigten.

Som afslutning på dagen var der blåbær og vin ved børnehavens overdækket terresse.

Lørdag den 4/8-2012

Vi startede med morgenmad klokken 8 hvorefter vi kørte ca. 60 km til byen blome hvor vi besøgte et bageri, og vi skulle lave vores eget brød efter vi havde fået historien omkring, bagning i området. Brødet blev bagt i en traditionel brænde fyret, bageovn. Der skulle varmes op med et stort bål i mindst 2½ time.  Brødet var et mørkt brød lidt ligesom rugbrød.  Der var en lang historie om at det skulle laves med kærlighed, og at man var en god husmoder hvis man kan bage et godt brød. Efter vi havde spist frokost i bageriet, kunne vi gå rundt på et markede der var i nærheden af bageriet, det var et markede for hele kommunen, der var folk der solgte deres hjemmelavede smykker og madvare osv. Der var underholdning fra den store scene, der var folkedans og sang og musik. Så gik turen til Smiltene, hvor vi skulle besøge Letlands eneste korsformede kirke, vi blev vist rundt af præsten, og fik den spændene historie om kirken. Så videre til den næste kirke som var en træ kirke (lidt stav agtig) den var rimeligt renoveret og det meste var finansieret af en lokal kvinde, men nu overlever kirken af de penge de får af menigheden. Så gik turen tilbage til Valka, hvor vi skulle deltage i en gudstjeneste i kirken, hvor vores præst Peer Loudsal også deltog, det var som altid spænene at se hvordan de holder gudstjeneste i letland i forhold til hvordan vi gør i danmark. Da gudstjenesten var slut blev Allan og jeg prikket på skulderen at vi skulle op og hjælpe med at ringe solen ned, (de har ikke automatik i kirken) så op ad de mange trapper i hurtig fart det gik. Først skulle lugerne åbnet dette lykkedes med lidt besvær da en af ”låsene” sad i 2½ m højde og man måtte hoppe for at nå den,  så skulle der ringes på kirkens fine lille klokke, det gik fint dog skulle kneblen stoppes efter hvert slag, med fare for en lettes hænder hver gang. Men sjovt var det.

Så fik vi aftensmad på hotellet sammen med de lettere der havde deltaget i løbet af dagen. Vi unge blev inviteret over til Kristine og Agris, dog valgte jeg at blive hjemme da jeg lige trængte til et lille pusterum.

Søndag den 5/8-2012

Morgenen startede med morgen mad klokken 9, herefter gik turen til en kirkegård der var helt unik fordi hvis man gik ind i kapellet i letland og kom ud gennem den næste dør i Estland. Der var de dødesdag en tradition i letland hvor man mødes og sammen pynter familiens gravsted, og måske spiser middag, præsten holdt en lille andagt hvor navnene på de folk der er blevet begravet inden for de sidste 1 år. Der efter kørte vi til et kultur center der fungerede som regionskontor, der indeholdt bibliotek, internet faciliteter ol.

Vi fik en rundvisning i huset og i den tilhørende park.

Så var vi tilbage på hotellet og spise frokost hvor efter der var fri leg i 1½ time. Vi var nogle stykker der gik til det lettiske supermarkede, ved hospitalet. Her fik vi brugt de fleste af vores lettiske penge. Så skulle vi videre til den næste kirkegård, en kæmpe kirkegård i valka, hvor der var rigtigt mange mennesker der festede, denne kirkegård var delt i tre sektioner, den første var for lettiske borger, den næste for russere, og den sidste var for sigøjner. Vi fik en historie om en sigøjner konge der var blevet begravet sammen med sin hest i et mausoleum ca. tre meter under jorden, det var en spændene oplevelse at høre om. Som afslutning på vores ophold i letland var vi ude ved Iveta som lagde have til en stor fest for mange af vores lettiske venner, med god mad og sjov, sang og dans. Der var de traditionelle gave udvekslninger, og takke taler fra begge menighedsråds formænd ”kvinder”. Hvor efter vi kørte med bussen tilbage til hotellerne.

Mandag den 6/8-2012

Morgenen startede med letter panik på værelset for nu skulle der pakkes efter opholdet i Valka, hvor nogle måske havde fået shoppet lidt for meget. Men efter lidt moslen lykkedes det for alle at blive klar og få slæbt bagagen ned før vi spiste morgenmad. Dog var det lige før at vi havde glemt peer og Gerda, samt chaufføren da de var blevet fejl informeret om morgenmadstidspunktet og stadigvæk slumrede lidt da vi andre begyndte på morgenmaden.

Så fik vi afleveret de sidste gaver til børnehaven lidt legetøj og nogle underholdnings poser med malekridt og papir. Og fik pakket alle kufferterne i bussen, ved det ene hotel og derefter ved det andet hotel. Så var det tid til vores traditionelle ”kæde dans” hvor alle letterne stillede op på række og danskerne ligeså, så vi alle fik sagt pænt farvel til hinanden. Så kørte bussen mod Tallinn, en tur på ca. 4½ time, ved ankomsten chekede vi ind og fik lagt kufferterne på værelserne før turen gik mod Olde Hansa, (en middelalder resturrante vi havde besluttet hjemmefra kunne være hyggelig at spist på) vi fik bestilt mad, og så var der fri leg i byen. Rundt i den gamle bydel er der mange flotte bygninger og sjove ting at kigge på, men der er også mange små hyggelige butikker der sælger lokale specialiteter. Så det kan tage lang tid at komme rund især hvis man følges med tre piger der alle har et stort shoppe genJ

Kl. 19 skulle vi spise, vi blev modtaget i døren og fik en historie om at husets jægere havde været af sted hele dagen for at skaffe køb til os, derefter blev vi ledt op på 3 sal i resturrante, hvor vores tjener stod klar, vi skulle alle vaske hænder først da vi gerne måtte spise med hænderne og brække humpler af brød af. Der blev valgt en Bord formand (Hans Jørgen, der lige skulle godkende at brødet var vel bagt inden vi andre gik i krig) forretten bestod af mange små forskellige ting, bl.a. cremet smøreost med urter, okse filet, laks, vagtel æg, div. Syltede grønsager mm. Hoved retten bestod af en masse kød retter så som, vildsvin i rødvins sovs, pølser lavet at elg, vildsvin, og bjørn, Kanin i champion sovs, laks med valnødde sovs, surkål, kålrabi, linser, oma. Til dessert var der en rosen budding, der var meget sød så en lille smule rakte meget langt.

Efter maden skulle alle lige prøve en tur på toiletterne, der var en oplevelse for sig, billeder følger senereJ

Så gik vi tilbage på hotellet hvor vi lige fik en kop kaffe og lidt OL i kælderen inden vi langsomt alle gik hvert til sig.

Tirsdag den 7/8-2012

Dagen startede med morgen mad klokken 9 og fælles orientering. Derefter var der fri leg. Vi startede med at gå op og se der hvor dannebrog fald ned fra himlen, desværre var ”kongens have” lukket pga renovering, men vi fandt hurtigt en smutvej ind til selve stedet hvor det skete.
Derefter stod den på shop amok i tallin både den gamle og den nye by. Efter shoppe lysten var stillet var vi rundt og se en masse forskellige kirker og andre spændene ting i den gamle by. Vi havde aftalt med Erik og Marie at vi skulle mødes og sammen spise på ”pebbersack” der var en veldig hyggelig resturrant, hvor der tjenerne var autentisk klædt til en ridderperiode. Og midt under maden lavede de et optrin hvor to mandlige tjenere sloges om en kvindelig, både med næver, sværd, og flasker, og døden kom besøg dog kun for at få en øl.

Vi sluttede dagen af på en cafe der hed Dejavu. Et super hyggeligt sted med musik og vandpiber.

Onsdag den 8/8-2012

Torsdag den 9/8-2012

Accepter cookies

Dette website bruger cookies bl.a. til at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet.