Torsdagstræf

Velkommen til torsdagstræf i Løvvangens Kirkecenter den anden torsdag i måneden kl. 14.30.

Nogle gange har vi inviteret foredragsholdere udefra, og nogle gange inviterer vi til "Fortælling og Fællsesang", hvor vi hører en god historie eller novelle samt synger lidt mere end ellers fra Højskolesangbogen.

Pris 20 kr. pr gang inkl. kaffe og brød.

Se programmet her eller i det gældende kirkeblad.

Torsdag den 14. marts

Film: Når befrielsen kommer

Denne eftermiddag ser vi den danske film "Når befrielsen kommer", der er inspireret af virkelige hændelser, som fandt sted i tiden omkring 2. verdenskrigs afslutning. Forstanderfamilien på Ryslinge Højskole kommer i et umuligt dilemma, da de beordres til at huse 500 tyske flygtninge. Skal familien gå imod folkestemningen og hjælpe de mange flygtninge eller holde sig fra det og være tydelige i deres modstand til tyskerne?

Torsdag den 11. april

Tyskere på flugt - Tyske flygtninge i Aalborg 1945-48

v. John V. Jensen

Foredraget fortæller historien om de tyske flygtninge i Danmark med udgangspunkt i Aalborg og med udblik til nogle af de andre store lejre fx Oksbøl.

Var der tale om en humanitær katastrofe? Hvordan håndteredes i det hele taget de mange "ubudne gæster" fra den forhadte besættelsesmagt?

John V. Jensen er museumsinspektør på Varde Museum, og foredraget er baseret på tidligere udgivelser og igangværende forskning.

Dette foredrag tilbydes i samarbejde med Folkeuniversitetet i Aalborg